Energi Chul Christian Aamodt Foto: enerWE

Vi kommer til å få langt flere ladestasjoner i bygg sier konsernsjefen i AF GRUPPEN

På Grønt Samspill-seminaret som ble arrangert av Sweco 12. oktober i fjor snakket Marius Holm fra miljøstiftelsen Zero varmt om elbiler, og hva som må til for å få flere til å bytte. Han trakk frem borettslagene som en flaskehals, og spissformulerte seg litt om hvorfor det er et problem.

Det bor en Narvestad i hvert borettslag

– Borettslag er en stor utfordring i Oslo. Det bor en Narvestad i hvert borettslag, sa Holm til enerWE.

enerWE har tidligere snakket med kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen for å finne ut av hvorfor det er så vanskelig med elbillading i borettslag.

Elbilforeningen har laget en egen veileder for borettslag der de beskriver hvordan de går frem. De har også begynt å levere rådgivningstjenester til borettslag som står i villrede og ikke vet helt hvordan de skal løse dette.

Nybygg uten elbil-støtte

På spørsmål fra enerWE om ikke dette illustrerer hvor vanskelig og komplisert det faktisk er for borettslagene, er Haugneland enig. Han viser til at utviklingen går fort, og trekker frem at man f.eks. i Oslo har en støtteordning for borettslag. Det er imidlertid ikke nok, og Elbilforeningen mener det burde vært ytterligere tiltak for å få til dette.

– Det burde vært etablert egne støtteordninger for dette fra Enova, mener Haugneland.

Man skulle kanskje tro at dette med lading i borettslag var er noe som bare må løses på de gamle etablert borettslagene, men slik er det ikke.

– Det er ganske lang prosjekteringstid på nye bygg, og for to-tre år siden var ikke dette i fokus, sier Haugneland.

Han mener derfor at vi må forvente at også kommende nybygg vil være uten eller med dårlig støtte for elbilladning i de nærmeste årene. Samtidig håper han å se en bedring snart.

– Hvis det er utbyggere som ikke tar hensyn til dette i dag så vil det virke rart, sier Haugneland.

Utfordringen er at boligbyggerne ikke har krav om å implementere støtte for elbillading i dag, og for de er dette en betydelig ekstra kostnad. Elbilforeningen håper at det etterhvert blir et krav fra kjøperne slik at det blir vanlig å oppgi elbillading som et vesentlig argument i prospektet når boligen legges ut for salg.

Markedet etterspør nå elbillading

enerWE møtte Morten Grongstad, Konserndirektør i AF Gruppen på selskapets kvartalspresentasjon denne uken. Han forteller at markedet nå etterspør muligheter for lading av elbiler.

– Når det bygges nybygg i Oslo er det ofte et valg fra kjøper om man skal kunne lade elbil i garasjeanlegget. Hvorfor setter ikke AF Gruppen dette som en standard for å være en pådriver for det grønne skiftet?

– Det handler egentlig bare om tilbud og etterspørsel. Vi kommer til å få langt flere ladestasjoner i bygg. Det er ikke et behov for noen standard reguleringer. Dette kommer markedet til å regulere selv. Jeg forventer at det kommer til å bli et betydelig innslag i parkeringsanlegg med elbillading.

– Hvor lang tid tror du det er til elbillading er en absolutt standard i nye bygg?

– Det spørs hva du mener om med absolutt standard, men hvis du tenker på at elbilparkering er flertallet så er ikke det mange år unna. Det handler også om tilførsel på systemer og styringssystemer for strøm og passe på at de ikke trekker all strøm alltid. Men dette kommer markedet til å løse selv.

Når er strømnettet klart?

Strømnettet kan levere strøm til 1,5 millioner elbiler i 2030, viser beregninger NVE har utført. Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt.

– For å redusere utslippene fra veitrafikk, er det nødvendig med langt flere nullutslippsbiler på veiene enn vi har i dag. Elbiler er både energieffektive og klimavennlige, og i 2030 kan halvparten av person- og varebilen gå på strøm. Beregninger NVE har gjort, viser at strømnettet vil klare å levere strøm til å lade 1,5 millioner elbiler, som Nasjonal Transportplan har som ambisjon, sa Anne Vera Skrivarhaug, avdelingsdirektør i NVE i en pressemelding publisert i september 2016.