Energi Redaksjonen Foto: News on Request

Verdens første plug-in hybrid ferje

Ett av Norges største rederier, Torghatten ASA, er snart klar i trafikk med verdens første plug-in hybrid ferje. Den er klargjort for å kunne bli hel-elektrisk, heter det i erg pressemelding.

Nå er den moderne passasjerferjen på vei til å bli satt inn i riksvegsambandet Tjøtta-Forvik sør i Nordland. MF Hornstind ble overlevert fra Fiskerstrand verft på St. Hansaften, og skal etter planen i trafikk på sambandet 4. Juli.

Torghatten Trafikkselskap satser på miljøvennlig løsning, og har derfor gått for et konsept med plug-in hybridferje inntil logistikk og infrastruktur er tilpasset hel-elektrisk drift.

Batteriet leverer 500 kilowatt-timer, noe som tilsvarer en fjerdedel av en heldrevet batteriferje. Det er en dieselmotor, drevet på biodiesel, som lader batteriet.

– Vi oppnår en besparelse i drivstoff på 20 %, i tillegg til at utslipp av NOx og Co2 dropper med henholdsvis 85% og 60%. Ferjen er designet for å kunne manøvrere på en effektiv måte, både økonomisk og miljømessig. Motorkraften om bord er svært god, og ferjen skal kunne manøvrere lett også under krevende forhold, sier Stein Andre Herigstad Olsen, direktør i Torghatten Trafikkselskap.

Fakta om MF Hornstind:

  • Total kapasitet på 60 personbiler
  • 500 kWh batteripakke – mulig framtidig utvidelse til 2.000 kWh for å kunne gå som en helelektrisk ferge i framtida.
  • 20% drivstoffreduksjon
  • Ved biodieseldrift oppnår man 60 % CO2-reduksjon. CO2-reduksjonen vil øke ytterligere ved økt bruk av landstrøm som plug-in.
  • Ca. 85 % NOx reduksjon
  • Energieffektiv skrog
  • Passasjersalong med panoramautsikt og moderne løsninger
  • Store utvendige areal for passasjerer

Annonse
Ads banner