Bilde av bil
Energi NTB & enerWE Foto: enerWE

Statoil-sjefen tror elbilen utløser oljebransjens fall om fem år

I løpet av 2020-tallet kan oljeetterspørselen ha passert toppen som følge av vekst i elbilismen, tror Statoil-sjef Eldar Sætre. Men Statoil vil bidra til å endre energibransjen, lover han.

Framveksten av elbilismen svekker sakte, men sikkert en avgjørende inntektsdriver for bensin- og dieselprodusentene.

Transportsektoren står i dag for 55 prosent av verdens oljeforbruk. Det er i ferd med å endre seg raskt. Allerede i løpet av 2020-tallet kan toppen være nådd, sa Sætre under en konferanse i London denne uka, ifølge nettstedet ClimateHome.

– Fra da av vil vi se en krympende oljeindustri, sa han, ifølge Financial Times. Han legger til at Statoil ønsker å ta del i omformingen av energiindustrien.

– Vi ønsker ikke å stå på utsiden og se på, sa statoilsjefen.

Sætre skal videre ha understreket i sitt innlegg at selv med nye fornybare energikilder, anslår man at etterspørselen etter olje og gass samlet sett vil være den samme i 2040 som i dag, og at det fortsatt er behov for nye investeringer.

Norge leder an

Eldar Sætres prognose ble formidlet på olje- og gasskonferansen «Oil & Money», som New York Times og nyhetsnettstedet Energy Intelligence arrangerte.

Elbil-salget vokser kraftig internasjonalt og er ventet å nå en markedsandel på 35 prosent innen 2035. Bare i løpet av fjoråret økte elbilsalget med 70 prosent, ifølge en undersøkelse gjort av Det internasjonale energibyrået (IEA).

Elbilenes popularitet tilskrives i stor grad forbedret batterikapasitet og -kvalitet. Elbiler ville allerede i dag ha kunnet ivareta det daglige behovet som dekkes av ordinære biler, ifølge det britiske nettstedet Carbon Brief.

USA, Kina, Nederland og Norge leder an internasjonalt i elbilveksten.

Regjeringen Solberg har vedtatt at 100 prosent av nybilsalget i 2025 skal bestå av elbiler.

Befolkningsvekst

Likevel framstår ifølge mediene representantene på oljekonferansen som lite bekymret for framtida, tross økende press som følge av klimaforandringene. Årsaken er at en rask, global befolkningsvekst vil skape etterspørsel etter fossilt brennstoff i flere tiår framover, mener de.

Sjeføkonom Spencer Dale avfeide elbiltrusselen da han talte under et arrangement i regi av Bloomberg tidligere denne måneden. Han mener at elbilen ikke vil ha avgjørende endringskraft de nærmeste 20 årene.

Analytikere i gruve- og energiselskapet BHP Billiton spår på sin side at «elbilrevolusjonen for alvor starter i 2017». De tror det vil være 140 millioner elbiler på veiene i 2035, tilsvarende rundt 8 prosent av den globale bilflåten.

Denne andelen elbiler vil medføre en nedgang i etterspørselen etter olje på 2,3 millioner fat daglig, tilsvarende 2 prosent av den samlede etterspørselen.

Vi er en elbilhovedstad

– Vi er allerede elbil-hovedstaden, sier Marius Holm, daglig leder i Zero til enerWE.

Det betyr ikke at Oslo kan slå seg til ro med utviklingen så langt. Zero mener man må fortsette å legge tilrette for skiftet fra fossilbiler til elbiler.

– Vi er opptatt av at det skal bli enda dyrere å benytte fossilbil. Vi må gjøre de fossile bilene litt dyrere, sier Holm til enerWE.

Holm og Zero er veldig godt fornøyde med planene og ambisjonene til Oslo kommune, og mener at Oslo er en foregangsby.

– Det viktigste er at alle forbrukerne velger elbiler, og da er Oslo litt prisgitt nasjonale myndigheter fordi mye av avgiftspolitikken og virkemidlene for å få øke elbil andel ligger i Stortinget og ikke i Oslo.

Ikke lønnsomt å selge strøm til elbiler

For å få alle til å velge elbiler må det gjøres en del grep på infrastruktursiden, og da tenker Zero spesielt på det å tilrettelegge for lading av elbilene.

– Vi må vekk fra billige bensinstasjoner med en tank under bakken. Vi må bygge ganske mye for å få strømmen fra der den er til en ladestasjon, og vi står overfor et enormt investeringsbehov, sier Holm til enerWE.

Forretningsmodellene for dette er heller ikke helt på plass ennå, så hvis det skal lykkes må det nok støtteordninger til.

– Det er ikke lønnsomt i dag for et selskap å grave en kabel og sette opp en ladestasjon for å selge strøm til bedriften, sier Holm.

Siste oppdatering 21.10.2016, kl. 08.14.