Bente E Engesland Statkraft
ECC, Energi Redaksjonen Foto: Statkraft

– Vannkraften er Norges blå gull

– Den gir oss et forsprang, sier kommunikasjonsdirektør i Statkraft

Bente E. Engesland er kommunikasjonsdirektør i Statkraft som er Europas største fornybarselskap. Hun mener at selv om olje- og gassbransjen kanskje er hardest rammet av den globale omstillingen, så må kraftprodusentene også tilpasse seg det nye landskapet.

– Men vannkraften gir oss et forsprang, forklarer Engesland.

Engesland skal holde foredraget «Myter og sannheter i det grønne skiftet» når kommunikasjonsmenneskene i olje- og energibransjen møtes på enerWE Communication Conference 11.-12. mai.

Hva skjer når folk blir selvforsynte med energi?

– Hva mener du er de største utfordringene energibransjen står overfor i årene som kommer?

– Klimautfordringen og teknologirevolusjonen utløser fundamentale, globale endringer. Olje, gass og kull er særlig utsatt, og omstillingen blir tøffest her. Men også fornybarprodusentene må tilpasse seg. Kraftprisene er ikke som før og nye forretningsmodeller kommer, sier Engesland.

Ifølge direktøren kan snart millioner av mennesker produsere sin egen energi med solcellepaneler og smartgrid-løsninger.

– Teknologien endrer de økonomiske maktforholdene og forretningsmodellene. I dette bildet er Statkraft i en privilegert situasjon; vi er Europas største produsent av fornybar kraft. Når vi snakker om det grønne skiftet i Norge, er det lett å glemme vannkraften. Men vannkraften gir oss et forsprang. Den er Norges blå gull og varer til evig tid. Slik er også Statkraft en motor i det grønne skiftet.

– Det gjelder å følge med nå

– Hvordan er hverdagen som kommunikasjonsdirektør i Europas største fornybarselskap?

– Akkurat nå er jeg veldig opptatt av Fosen vindkraft prosjektet som vi nylig offentliggjorde at settes i gang. Dette blir den største vindparken på land i Europa og er en svært spennende satsing innen fornybar energi. Ellers føler jeg meg veldig heldig som har en av de meste interessante kommunikasjonsjobbene i Norge. Energibransjen er inne i en tid med stor omstilling, utløst av klimaendringer og nye markedsbetingelser. For oss i Statkraft er dette både spennende og utfordrende. Det gjelder å følge med nå.

Kommunikasjon som strategisk verktøy

– På hvilken måte er kommunikasjon viktig for et selskap som Statkraft?

– Kommunikasjon får stadig større strategisk betydning. Kommunikasjon handler om lederskap og er tett knyttet til forretningsmessig oppnåelse. Ikke minst er toppledelsens evne til å formidle budskap helt avgjørende. I en stadig mer internasjonal verden er det nødvendig å kunne kommunisere effektivt på tvers av landegrenser, forretningsområder og kulturer, sier kommunikasjonsdirektøren.

Fra skrivemaskin til global digitalisering

– Du har redaksjonell bakgrunn, blant annet fra NRK og Aftenposten. På hvilken måte har denne erfaringen formet deg i det arbeidet du nå gjør i Statkraft?

– Teknologirevolusjonen og digitaliseringen som nå slår kraftig inn, minner om mange av de endringene mediene har gått gjennom, så dette kan jeg relatere meg til. Da jeg begynte som ung journalist i Aftenposten i 1989, skrev vi artiklene på skrivemaskin. Nå er papiravisen i ferd med å forsvinne, og mange mediehus har tapt stort fordi de reagerte for sent. En del store, tunge kraftselskaper i Europa lider samme skjebne.

Tyrkisk lokalpolitikk og global klimapolitikk

Kommunikasjonsdirektøren beskriver lederrollen som stadig mer krevende. På den ene siden skal ledere i næringslivet forstå og analysere stadig mer komplekse problemstillinger i en internasjonal verden. Samtidig må de være fleksible og reagere raskt.

– Å lykkes dreier seg heller ikke lenger bare om tradisjonelle kommersielle kriterier. Det er nødvendig å håndtere samfunnsmessig, politisk, økonomisk og kulturell risiko. Statkraft er til stede i over 20 land. Spennvidden er stor fra tyrkisk lokalpolitikk til global klimapolitikk, fra Andesfjellene til norske vassdrag, avslutter direktøren.

Stikkord: , , ,

Annonse
Ads banner