Bilde av fly
Energi NTB Foto: enerWE

2 til 3 ganger dyrere drivstoff

SAS vil forplikte seg.

SAS vil forplikte seg til å ha en liten del biodrivstoff på tanken på sine flygninger. Norwegian mener prisen foreløpig er for høy.

Vi er positiv til å investere et mindre beløp innen kort tid for å få i gang faste leveranser. Vi har tatt en prinsippbeslutning på det og er klar til å bestemme oss straks vi ser at leveransene kan starte og til hvilke priser det skjer, sier miljøsjef Lars Andersen Resare i SAS til Dagens Næringsliv.

SAS ønsker seg en fast innblanding på noen få prosent i starten. Sammen med Statoil jobber flyselskapet med å få til leveransen av biodrivstoff og håper at Oslo lufthavn er på plass med et anlegg for biodrivstoff neste år.

Men biodrivstoff er to til tre ganger dyrere enn vanlig flydrivstoff, noe som får Norwegian til å sitte på gjerdet foreløpig.

Norwegian har ikke forpliktet seg til å kjøpe biodrivstoff i 2015. Til det er prisen altfor høy og tilgjengeligheten for lav, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til avisen.

Tirsdag flyr imidlertid Norwegian-sjef Bjørn Kjos selskapets første offisielle flygning med biodrivstoff på tanken. Om bord sitter miljøminister Tine Sundtoft (H) og Bergens ordfører Trude Drevland (H). Flyet letter fra Flesland i Bergen klokka 16 og lander på Gardermoen samtidig med et fly fra SAS som også har fylt tankene med biodrivstoff.

Allerede mandag forrige uke gjennomførte både SAS og Norwegian flygninger med nesten 50 prosent biodrivstoff på tankene.