– Kapasiteten i nettet kan bli for liten

– Å lade elbiler hjemme med hele 32 ampere, er ikke mulig overalt i alle husholdninger.

Stadig flere kjøper elbil istedenfor bensin- eller dieselbiler, og det er i tråd med myndighetenes ønsker om en overgang til 100 prosent salg av fossilfrie biler innen 2025. Samtidig skaper det en utfordring for strømnettet når alle får elbil, og ønsker å lade den samtidig.

Beregninger som NVE har gjort viser at strømnettet vil klare å håndtere 1,5 millioner elbiler i 2030, men beregningen forutsetter at ladingen stort sett skjer på natten. Det vil også bli vanskelig å la alle få tilgang til så kraftig ladekapasitet som de ønsker i hjemmene sine.

– Kapasiteten i nettet kan bli for liten, sier Ivan Schytte, avdelingsleder for måling og tilkobling i Skagerak Nett, til NRK.no.

Han sier de fleste klarer seg med 10 og 16 ampere, men allerede over 20 ampere må de gjøre en vurdering av nettilgangen. Mange vil da også helst ha 32 ampere lading for å raskt kunne lade opp elbilen sin.

– Å lade elbiler hjemme med hele 32 ampere, er ikke mulig overalt i alle husholdninger, sier Rolf Erlend Grundt, sivilingeniør nettutvikling i Agder Energi Nett, til NRK.no.

Hvorvidt det går eller ikke avhenger av lokale forhold på det lokale strømnettet.

– Hvis alle i et boligområde kjøper elbil og lader med 32 ampere, vil dette være det dobbelte av strømmen de vanligvis bruker. Da kan det hende at kablene i den gata må graves opp og at transformatoren må byttes, sier Grundt.

Utfordringen er størst for de som bor langt unna nærmeste nettstasjon. Det skal ikke mer enn 200 til 300 meters avstand før nettet begynner å bli svakt. Størrelsen på strømkabelen, og husenes dimmensjonering spiller også en avgjørende rolle for hvorvidt det lar seg gjøre å sette opp en kraftig elbillader.

Les hele saken på NRK.no