HOlolens team
Digitalisering Redaksjonen Foto: Statoil

Statoils digitale veikart: Vi former energiframtiden gjennom bruk av «mixed reality»

Kommentar av Åshild Hanne Larsen, CIO og Senior Vice President IT, Statoil.

Da Statoil lanserte sitt digitale veikart den 22. mai i år holdt vi en pressekonferanse på vårt hovedkontor i Stavanger.

Konsernsjef Eldar Sætre og vår konserndirektør for sikker og effektiv drift, Jannicke Nilsson, presenterte vårt ambisiøse veikart og satte retningen for vår digitale satsning fram mot 2020 (les mer her). I tillegg demonstrerte vi noe av arbeidet vi har gjort på «mixed reality» med Microsoft HoloLens, der vi mener vi er helt i front når det gjelder å bruke denne teknologien i en industriell kontekst.

Slik begynte ballen å rulle

Hvordan kom vi dit? Som vanlig startet det med en person, en teknologi og en god ide. En av karene i vårt software innovation team (som nå går under navnet «Mr HoloLens») kom over brillene da de ble lansert. Han syntes dette så lovende ut og tok kontakt med teamet hos meg som vurderer ny teknologi. De ble etter hvert i fyr og flamme når det gjaldt mulighetene, og dermed begynte ballen å rulle…..

Statoil testet ut HoloLens på mega-prosjektene Mariner og Johan Sverdrup

Vi var allerede på et tidlig stadium sikre på at denne teknologien kunne hjelpe oss å jobbe mer effektivt, forbedre sikkerheten og redusere kostnader hvis vi kunne finne de riktige områdene å benytte den på. Så vi definerte dette som et akselerert digitalt initiativ og involverte forretningen i å identifisere de riktige bruksområdene. Vi startet med å teste brillene både i konstruksjons-, oppstarts- og hook- up fasen av mega-prosjektene Mariner og Johan Sverdrup. Vi begynte raskt å se virkelige fordeler:

  • Det å kunne dele 3D modeller på tvers av geografi slik at team i ulike deler av verden kan diskutere og jobbe på samme modell forbedrer effektivitet og sparer reisekostnader
  • Å bruke teknologien til å visualisere planlagte modifikasjoner på anlegg reduserer feil og behov for endringer i etterkant. 3D modeller som legges på toppen av den fysiske virkeligheten gjør det også mulig å sjekke at rør, pumper og ventiler er riktig installert. Dette sparer både tid og penger.
  • I et anlegg under konstruksjon kan det være vanskelig å finne komponenter som rør, ventiler eller brannalarmer. Brillene kan brukes til å enkelt navigere gjennom anlegget og finne det vi er på jakt etter. På Mariner i Korea brukte vi over en time på å finne et relativt stort rørsystem i anlegget på tradisjonelt vis. Hvor lang tid tror du det tok da vi brukte brillene? Bare noen få minutter!
  • Denne teknologien gjør også inspeksjonsarbeidet vårt mer effektivt. Da vi fikk koblet brillene til back-end systemene våre kunne vi gi operatørene våre tilgang til informasjon og data mens de jobbet ute i anlegget. Dette kunne være trykk- eller temperaturdata – eller sjekklister og feilregistreringer. Operatørene kan så registrere informasjon rett inn i systemene våre mens de er ute i anlegget – noe som sparer tid og gjør at vi unngår dobbeltarbeid.
  • Skype funksjonaliteten i brillene gjør at brukere kan dele bilder og informasjon om tekniske utfordringer – og få hjelp direkte fra eksperter på andre lokasjoner- men uten at de må reise. Dette forbedrer sikkerheten og reduserer kostnader.

Slik bør vi i Statoil fortsette vår digitale reise

For meg er arbeidet vårt med «mixed reality» et godt eksempel på hvilken tilnærming vi bør ta når vi fortsetter vår digitale reise. Vi må eksperimentere med ny teknologi, og jobbe ut fra en ide eller et potensiale – gjerne uten at vi har et tydelig business case i starten. Vi må være villige til å «tenke stort, starte smått, feile raskt eller skalere opp» – og dette var definitivt vår tilnærming i arbeidet med HoloLens. Det hele startet med en person, en ide og en teknologi, og verdipotensialet ble tydeligere etter hvert som vi fikk framdrift på pilotene våre. Erfaringen vi gjorde oss var at det å involvere forretningen, representert ved brukerne i prosjektene og på anleggene, i å finne de rette bruksområdene var kritisk. Det er først når de ser fordelene med å bruke teknologien i den daglige operasjonen at den lett kan implementeres og drive fram endringer i hvordan vi jobber.

Naboen lurte på hva Mr. HoloLens holdt på med

Reisen vår med «mixed reality» fortsetter og vi har kommet langt siden kvelden da vår egen «Mr HoloLens» testet brillene for første gang- faktisk helt til klokka to om natten da han ble oppringt av naboen som lurte på hva i all verden han holdt på med der han veivet rundt med armene som en gal inne i sin egen stue. Nå- ett og et halvt år senere- har teamet vårt utviklet seg fra en mann med en plan, til et helt lag med komplementære ferdigheter- som stadig videreutvikler og introduserer nye løsninger. Tilbakemeldingen fra forretningen er svært positiv, dette hjelper dem å være mer effektive og forbedrer kvaliteten i det daglige arbeidet deres gjennom å integrere ulike systemer inn i ett brukergrensesnitt.

Vår «Mr HoloLens» og resten av teamet fortsetter jakten på nye bruksområder og er definitivt i front når det gjelder å benytte disse holografiske brillene i en industriell kontekst. Når han blir spurt om hva han har tatt med seg fra arbeidet så langt svarer han: «For meg er det ikke teknologien i seg selv som er det spennende – men ideen om at praktisk bruk av teknologi kan ha en virkelig påvirkning på selskapet vårt. Å se hvordan alle delene av Statoil henger sammen, den enorme skalaen det er på våre operasjoner og at det er en rød tråd gjennom arbeidet vi gjør – samt å se hvor stor rolle IT spiller i alt dette har vært en skikkelig øyeåpner for meg.»

Åshild

Jeg deler dette synet, og ser allerede fram til de neste spennende ideene, innovasjonene og oppdagelsene som kommer fra våre ivrige team med engasjerte software-utviklere!

Kommentar av Åshild Hanne Larsen, CIO og Senior Vice President IT, Statoil

Kommentaren har tidligere vært publisert i en engelsk versjon på LinkedIn.

— Annonselenker:

  • Klikk her for å bli med i Facebook-gruppen for oljebransjen.
  • Klikk her for å bli med i Facebook-gruppen for energibransjen.
  • Klikk her for å bli med i Facebook-gruppen for digitalsering.

Stikkord: , ,