Chul Christian Aamodt
Chul Christian Aamodt Foto: Agnes Etienne

Pressemelding – 5 tips

Mitt tidligere liv

I mitt tidligere liv var jeg salgs- og markedsdirektør i et IT-selskap. Vi solgte produkter og tjenester til oljebransjen. Da jeg startet i selskapet hadde vi under ti kunder i oljebransjen. Da jeg forlot selskapet var denne listen vokst til mer enn 500 kunder. Året etter at jeg sluttet ble selskapet solgt til et internasjonalt Private Equity-fond.

Jeg var en av de største eierne i selskapet da det ble solgt, og oppkjøpet gjorde det mulig for meg å satse med full tyngde når jeg nå bygger opp nettavisen enerWE.no. Jeg bruker erfaringen fra mer enn 14 år med salg- og markedsføring i oljebransjen når jeg hjelper medlemmene i TEAM enerWE med økt synlighet og økt salg.

Nåtid

I enerWE.no har jeg rollen som Ansvarlig redaktør. I denne bloggposten deler jeg fem tips til deg som ønsker å få pressemeldinger publisert. Tipsene bygger på egen erfaring når jeg jobber meg gjennom pressemeldingene som daglig kommer inn i mailboksen min.

  • Skriv på norsk
    Vi får alt for mange pressemeldinger inn på engelsk. I en hektisk hverdag så havner disse oftest nederst i køen. Det skal være en over gjennomsnittet interessant sak dersom vi begynner å oversette en engelsk pressemelding.
  • Legg ved flere bilder i ulike format
    På enerWE.no har vi en mal for bilder. Den er «landscape» 1024×576. Dersom vi får inn bilder i en annen størrelse, så må vi begynne å redigere bildet. Dersom bildet i utgangspunktet er «portrait», så må vi kappe vekk pannen eller haken til konserndirektøren. Det er tidkrevende for oss å finne alternative bilder, og det kan føre til at vi velger å legge pressemeldingen nederst i køen. Her anbefaler vi dere å opprette en side på selskapets hjemmeside med bilder i ulikt format, og i høy kvalitet som vi kan velge mellom.
  • Legg ved sitater
    I en hektisk hverdag så er det ofte at vi kjører mer eller mindre copy-paste av enkelte pressemeldinger. Da er det veldig positivt om det ligger sitater i pressemeldinger (bla bla bla, sier konsernsjefen).
  • Aldri send oss PDF
    Vi kan ikke forstå hvorfor noen sender oss pressemeldinger i PDF. Det tar oss langt tid å kopiere tekst ut fra en PDF. Her blir det bare krøll med linjeskift. Det kan føre til at vi velger å legge pressemeldingen nederst i køen.
  • Legg alltid ved kontaktinformasjon og vær tilgjengelig for kommentarer
    Selv om vi ofte tar copy-paste av deler av en pressemelding, så ønsker vi å ha et særpreg på akkurat vår sak. Dersom kontaktinformasjon ligger lett tilgjengelig i pressemeldingen, så sender vi gjerne noen oppfølgingspørsmål. På denne måten kan vi i vår sak få med «sier konsernsjefen til enerWE.no». Her er det viktig at dere svarer oss raskt.

Rådene er bygget på egen erfaring, men jeg vil tro at de har verdi uavhengig av hvilken avis du ønsker publisitet i.

… og husk, til syvende og sist er det innholdet som er viktig. Saken må være interessant for målgruppen!

Fremtid

I starten av denne bloggposten skrev jeg at vi har mulighet til å satse på enerWE.no med full tyngde. Frem til nå så har vi hatt mye copy-paste av pressemeldinger. Nå satser vi med full tyngde og vi skal rekruttere. I første omgang ser vi etter en deskjournalist. Fremover skal vi også knytte til oss flere freelance oljejournalister for å øke antallet redaksjonelle artikler.

Innholdsmarkedsføring

I enerWE.no kombinerer vi pressemeldinger, redaksjonelle saker og innholdsmarkedsføring. Medlemmer i TEAM enerWE kan selv publisere egne saker på enerWE.no. Innoldsmarkedsføring er den største inntektskilden i enerWE.no.

Vi går nå inn i tøffe tider i oljebransjen. Kostnadskutt, permitteringer og oppsigelser preger bransjen. Samtidig skal det investeres for enorme summer fremover. Første byggetrinn på Johan Sverdrup er på NOK 117 milliarder. Vi går inn i en tid der det blir viktig å kommunisere hvordan man med sine produkter og tjenester kan bidra til økt fortjeneste, bedre kvalitet eller reduserte kostnader. Den tid er forbi der oljebransjen brukte penger som fulle sjømenn. Ved å forme sitt eget budskap ved selvpublisering på enerWE.no øker man sjansen for å vinne oppdrag.

Festen er ikke over. Det er kake igjen. Lykke til!

 

Annonse
Banner