Bilde av Chul
Chul Christian Aamodt Foto: Agnes Etienne

Hva er egentlig content marketing?

Grå og kjedelig NTNU-student med allværsjakke

På ungdomsskolen hadde jeg media som valgfag. Uheldige omstendigheter gjorde at jeg endte opp som en grå og kjedelig sivilingeniør i Marin Teknikk fra NTNU.

Det tok 13 år før jeg så lyset

Min første jobb var i en forskningsstiftelse i Trondheim. Her var jeg ett år, før jeg i 2001 begynte som Key Account Manager i et selskap i Oslo som jobber med innovative kompetanseløsninger ut mot oljebransjen.

I perioden 2006 til 2013 satt jeg i ledelsen i selskapet med ansvar for salg, markedsføring, strategi og forretningsutvikling. I min tid i dette selskapet gikk vi fra 10 til mer enn 500 kunder i olja. Vi skapte en bookingportal for kurs, og da jeg forlot selskapet ble det booket mer enn ett kurs i minuttet. Døgnet rundt. Året rundt. Rett før jul ble selskapet kjøpt opp av et Private Equity-fond.

I have a dream

Jeg har alltid hatt en drøm om å jobbe i avis. Jeg har tidligere søkt på jobb i både Aftenposten og VG. Jeg klarte ikke komme gjennom nåløyet. Derfor bestemte jeg meg for å starte en egen avis og ansette meg selv.

I mars fikk jeg en partner med på laget. I tillegg til nettavis etablerte vi et eget AS som kunne håndtere konferanser, og på vår neste konferanse er både E24, Stavanger Aftenblad og Teknisk Ukeblad med i paneldebatten.

Kampen for tilværelsen

Mediebransjen har store utfordringer. Facebook lanserer nye muligheter for annonsering. Vi går fra papir til web. Bransjen opplever en tøffere kamp om annonsekronene samtidig som krav til effektivisering, nedbemanning og omorganiseringer sliter på de ansatte.

Jeg var ikke klar over de store utfordringene i bransjen da jeg bestemte meg for å starte en avis. Alt jeg visste var at hvis jeg skulle få jobb i en avis, så måtte jeg starte den selv.

Slikt blir det salg av!

Vi kunne lite om avisbransjen da vi startet. Vår kompetanse var strategi, forretningsutvikling, salg og markedsføring i oljebransjen.

I min jobb som salgs- og markedsdirektør i perioden 2006 til 2013 erfarte jeg at gode artikler som synliggjorde verdien vi kunne tilføre veldig ofte resulterte i kundemøter for meg eller noen av selgerne i salgsavdelingen jeg ledet. Møtene resulterte ofte i salg.

Hvorvidt artiklene var publisert ved at vi betalte for å bli med i et annonsebilag, om de ble publisert i vårt eget papirbaserte fagmagasin, eller om vi hadde en journalist på besøk som skrev en ren redaksjonell sak om oss var likegyldig for verdien det tilførte oss. Godt innhold førte til nye kontrakter. Dette oppdaget vi lenge før vi oppdaget Facebook og andre nymotens verktøy for markedsføring.

Teori og praksis går hånd i hånd

Jeg har tidligere vært gjesteforeleser på Markedshøyskolen, og her lærer studentene at artikler med positive kundesitater fungere (”Påvirkning” av Robert Cialdini). Dette var også noe jeg erfarte i min jobb som Salgs- og markedsdirektør).

Artikler med positive kundesitater bidro til økt salg. I min enkle verden var bedriftens salgstall det viktigste. Alt annet var underordnet. Derfor brukte vi tid på dette da jeg var Salgs- og Markedsdirektør.

Hva er Vær Varsom-plakaten?

Da vi startet avisen vår, lanserte vi et konsept der betalende medlemmer selv kan publisere pressemeldinger og innhold gjennom en egen administrator. Vi lanserte en nettavis der medlemmene som betaler oss får økt synlighet gjennom innholdet de publiserer. I versjon 1.0 tidlig januar hadde vi ingen form for markering av hva som var rent redaksjonelt innhold, og hva som var betalt innhold.

Vi oppdaget fort at det ikke var helt greit. Vi mener fullt og helt at det er viktig at leseren av en artikkel skal vite om artikkelen er redaksjonell eller om det er betalt innhold. Det handler om at man ikke skal lure noen.

Vår erfaring fra tidligere jobber er at så lenge innholdet er relevant for mottaker, så har det i B2B lite å si om det opplyses om at noen har betalt for spalteplassen. Vi så derfor ingen nedside ved å sette våre utviklere i gang med versjon 2.0 der betalt innhold markeres som annonse.

I ettertid har vi heller ikke sett noen negative konsekvenser med tanke på antall klikk og sidevisninger på innhold som markeres som annonse. I løpet av første driftsmåned lærte jeg meg hva Vær-varsom-plakaten betyr, og vi fortsatte i god tro om at nå hadde vi alt på plass. Vi avtalte et møte med Fagpressen.

Liste lang som et vondt år

Etter møtet med Fagpressen fikk vi med oss en liste lang som et vondt år. Vi hadde en vei å gå for å kunne bli omtalt som en ordentlig avis. Vi lærte mye i møtet med Fagpressen, og vi er også enige i alle forbedringspunktene de pekte på. På ny satte vi i gang utviklerne våre for å ta tak i tilbakemeldingene vi fikk.

I versjon 3.0 av nettavisen skal vi blant annet fjerne lenker fra redaksjonelt til betalt innhold (ref. PFUs dom mot Nettavisen).

Dropp busswords – Gå ut og selg

Vi er dyktige på salg og markedsføring, men har fortsatt en vei å gå når det gjelder avisdrift. Kanskje er det også derfor vi har lykkes det første driftsåret. Vårt fokus har først og fremst vært å tjene penger, og å hjelpe våre medlemmer med å tjene penger.

Vi kan ikke alle begrepene som florerer blant ekspertene (content marketing, remarketing, retargeting, inbound og outbound marketing, Facebook Atlas, Facebook Local Awareness og SPiD).

I diskusjoner med fagekspertene føler vi oss utilpass. Det virker som om en hel industri lever av å forklare terminologien og at noen har glemt at det enkle ofte er det beste.

Fra kafé til kontor med kaffeautomat

Det første driftsåret hadde vi fast arbeidsstasjon på en kafe på Youngstorget. Fra denne kafeen sikret vi en omsetning på omkring to millioner kroner fordelt på nettavis og konferanser. Den tekniske utviklingen av nettavisen har vi finansiert over driften.

I tillegg har vi kontraktsfestet fremtidige inntekter for godt over en halv million i forbindelse med at eksisterende medlemmer har videreført samarbeidet med varighet frem til utgangen av 2016.

Let’s go pro

I dag flyttet vi ut av kafeen og inn i fancy kontorlokaler på Aker Brygge med kaffemaskin og resepsjon, fruktkurv og kopimaskin.

Vi står ved seks viktig veivalg som vi foreløpig ikke har konklusjonen på.

  • Skal vi speile konseptet over i vertikale bransjer i Norge? Vi er nå i olje- og energibransjen. Hvilke andre bransjer er modne for denne type aviskonsept?
  • Skal vi gå internasjonalt i olje- og energibransjen? Fra tidligere jobb har vi erfaring med å etablere Joint Venture-selskap i Aberdeen med stor suksess.
  • Skal vi gjøre oppkjøp av andre medieaktører? Selv om vi kun er to faste ansatte i nettavisen, så fikk vi over natten en stor økonomisk styrke da selskapet vi tidligere jobbet i ble solgt til et Private Equity-fond.
  • Skal vi rekruttere aggressivt eller vokse sakte og forsiktig? Sammen med våre eksterne eiere har vi over natten fått muskler til å lønne en stab på 45 personer i et helt år.
  • Skal vi ansette selgere eller journalister?
  • Skal vi jobbe for å inngå i et større mediehus som ser verdien av vårt merkenavn og konsept, våre langsiktige kontrakter og våre hoder, eller skal vi fortsette solo?

Det er nå det begynner

Det fine med å være gründer er alle mulighetene som ligger der fremme. Det fine med å være to ansatte er at du veldig ofte vinner prisen som månedens medarbeider.

Vi har nå brukt et år på å teste ut ulike konsepter. Nå er tiden inne for å profesjonalisere nettavisen.

Let the games begin.

Videoen under er fra et foredrag vi holdt høsten 2014.

Annonse
Banner