IMG_6755
Arrangement Andrea Bærland Foto: enerWE

Petro Ladies Club er ingen «sympatiklubb»

Medlemmene danner arenaen når kvinnene i oljebransjen treffes på tvers av yrkesgruppene.

Forrige uke samlet om lag 60 damer i Petro Ladies Club seg for tredje gang på Gaffel og Karaffel i Stavanger, for champagne-mingel, faglig input og gode samtaler.

Initiativtakerne, Nina Hess, Vivien Helen Vestre og Silje Tjelta Valskaar sier det er viktig for dem at Petro Ladies Club ikke fremstår som noen ”sympatiklubb” for kvinner i en mannsdominert bransje, og understreker at mennene de jobber med er flinke til å gi dem muligheter og at de jobber godt sammen.

Likevel, det finnes mange gutteklubber i bransjen, og kvinnene savnet sitt eget møtested for erfaringsutveksling. Hess, Vestre og Valskaar forteller at det hele startet med at de tok utgangspunkt i sine egne nettverk før de opprettet LinkedIn-gruppen Petro Ladies Club, som hittil har tiltrukket seg over 360 medlemmer, og mange nye bekjentskaper.

Spisset målgruppe

Den økende interessen har også ført med seg et behov for å tydeliggjøre målgruppen, som favner alt fra ledende stillinger innen alt fra HR til finans og tekniske og operasjonelle stillinger offshore.

— Vi har brukt mye tid på å spisse målgruppen for nettverket, vi vil unngå at det blir for utvannet. Det er viktig at alle har noe å bidra med, folk kommer tilbake hvis de opplever at de får noe tilbake, forklarer trioen som vurderer hver medlemsforespørsel nøye.

—Vi ønsker å bli kjent med hverandre på tvers av yrkesgruppene, og at det kan fungere som en ice-breaker når vi treffer hverandre i jobb sammenheng, det har jeg allerede opplevd, legger Valskaar til.

Selv om det er et kriterium at medlemmene jobber innenfor oljebransjen, skal Petro Ladies Club være et samlingspunkt hvor deltakerne møtes som enkeltindivider fremfor som representanter for selskapene de jobber i.

Spesielt operatørselskaper har gjerne restriktive retningslinjer på hvilke arrangementer de ansatte får lov til å gå på.

Reklame (saken fortsetter under)

—Det er viktig for oss at det skal være en nøytral arena som arbeidsgiver ikke skal kunne sette en stopper for deltagelse i. Det skal ikke være en arena for salg, vi har ingen sponsorer, og det er ingenting vi tjener penger på, understreker arrangørene.

Fra Stavanger til Houston? 

Så langt har alle nettverkets møter funnet sted i Stavanger, men Hess, Valksaar og Vestre kan fortelle at de har mottatt ønsker om treff både fra Oslo og Bergen. Også grupperinger mer langveisfra har gitt lyd fra seg, kvinnenettverket Pink Petro i Houston med over tusen medlemmer har kommet med en forespørsel om de skal få til noe sammen i forbindelse med større arrangementer i den amerikanske oljebyen.

–  Veien videre vil bli til  mens vi går og vokser, ingenting er verken umulig eller usannsynlig, og vi tar gjerne imot innspill fra medlemmene både om samlingssted og foredragsholdere. Det er medlemmene og fellesskapet som danner arenaen, sier Hess om nettverkets fremtid.

Dameklubben møtes kvartalsvis, og Q2-møtet 2016 var første gang det ble hentet inn foredragsholdere, noe arrangørene ønsker å fortsette med.

—Vi ønsker kvinnelige foredragsholdere som har en historie å fortelle, enten hun er leder, er på vei til målet sitt , har hatt sine utfordringer eller kjempet seg tilbake.  Kvinner med ambisjoner og ønske om å fortelle og lære fra seg, sier Hess til enerWE.

Nettverk er viktig

Petro Ladies Clubs første foredragsholdere var Cecilie Sælen, leder for Ocean Maxwell som fortalte om sin reise fra ingeniør til gründer, samt Hege Juul Bruheim, HR-sjef i Weatherford Norge som fortalte om hvordan hun har opplevd å stå midt i en omstillingsperiode for første gang.

Sælen sier at hun som leder for et konsulentselskap ser viktigheten av nettverk, og at hun opplever at det har poppet opp flere den siste tiden, noe hun tror kan ha noe med den utfordrende situasjonen i bransjen å gjøre.

Sammen med tre andre kvinner leder Sælen et konsulentselskap bestående utelukkende av mannlige konsulenter, og sier at slikt blir jo lagt merke til.

—Jeg tror det er viktig at kvinner finner support i hverandre, at man viser at man kan få det til, men jeg tror nettverksbygging er viktig både for menn og kvinner. Så jeg tror ikke kvinnenettverk er viktigere enn nettverk på tvers av kjønnene, sier Sælen.

Bruheim sier seg enig, og påpeker at mulighetene for kvinner i oljebransjen er mange.

—Oljebransjen er veldig mannsdominert, men kvinnene slipper veldig godt til, det er ingen som blir holdt nede fordi de er damer.

Både Sælen og Bruheim sier de godt kan tenke seg å komme tilbake som gjester ved en senere anledning.

—Jeg jobber med HR, så jeg trenger jo å vite hvor de gode folka er, sier Bruheim med et smil.

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner