Morten Gjerstad Petroleumstilsynet-1024x756
Arrangement, ECC Redaksjonen Foto: Ptil

Fra energidrikk til fossil energi

Reklame: Oljetilsyn eller energidrikkprodusent – video på sosiale medier slår an.

Dataingeniør og ekstremsportentusiast Morten Gjerstad har årevis med variert erfaring innenfor videoproduksjon, blant annet for energidrikkprodusenten Red Bull. For to år siden tok han steget fra energi på boks til oljebransjen, og jobben som videojournalist for Petroleumstilsynet.

Under enerWE Communication Conference deler han erfaringer med video som en del av kommunikasjonsstrategien digitalt og i sosiale medier.

Kan du si noe om Petroleumstilsynets satsning på sosiale medier?

– Vi bruker sosiale medier for å formidle viktige signaler til næringen og for å sette sikkerhet på dagsorden.  Informasjons- og rådgivningsvirksomhet overfor aktørene i bransjen er en av oppgavene regjeringen har pålagt oss, og da er sosiale medier naturlige kanaler å benytte seg av.

Hvorfor er sosiale medier viktige kanaler for Ptil?

– Sosiale medier er et virkemiddel i kommunikasjonsarbeidet, og ikke et mål i seg selv. Næringen er en sammensatt gruppe og vi ser at vi når andre deler av den, via for eksempel Facebook, enn vi gjør på nettsidene våre. Vi må være tilstede der hvor målgruppen vår befinner seg.

Hvordan jobber dere med video i Ptil og hva er det viktigste å tenke på?

– Video er et allsidig kommunikasjonsverktøy som blir stadig mer populært, spesielt i sosiale medier. For oss er video en integrert del av kommunikasjonsstrategien, ikke noe vi gjør på siden. Tidligere erfaring med videoproduksjon har vist at det er dyrt og tidkrevende å få levert av eksterne selskaper. Ved å ha egen kompetanse på video kan vi jobbe mer helhetlig, målrettet og kostnadseffektivt.

Hvordan var det å gå fra video med RedBull til Ptil?

– I Ptil jobber vi med mange forskjellige aspekter av oljenæringen, så det er spennende og variert arbeid. Vi lager ikke bare tradisjonelle videoreportasjer, men også animasjoner, direktesendinger og mye annet. Så man får stadig utfordringer som må løses på nye og kreative måter.

Ikke gå glipp av foredraget til Morten Gjestad, meld deg på enerWE Communication Conference her!

Stikkord: , , , ,

Annonse
Ads banner