Eskedal2016
Arrangement, ECC Redaksjonen

Deltar med utstillerstand på enerWE Communication Conference

Reklame: Det skjer mye i energibransjen og dette krever at man må tenke annerledes med tanke på kommunikasjon.

enerWE Communication Conference arrangeres den 11. og 12. mai 2016. Tradisjon tro så intervjuer vi deltakere og utstillere for å legge tilrette for nettverksbygging.

Vi har tatt en prat med Erik Eskedal, digital strateg og leder for den digitale delen av Iteo.

– Hvorfor har dere valgt å bli med på ECC?

– Det skjer mye i energibransjen og dette krever at man må tenke annerledes med tanke på kommunikasjon. Vi mener vi har noe å tilby markedet og har mye erfaring innen teknologi og B2B. Vi ønsker derfor å være der det skjer og møte bransjen på deres arenaer.

– Hva håper du å oppnå på ECC i år?

– Vi håper på å få en bedre forståelse for hvilke utfordringen bransjen har og hvordan vi kan hjelpe dem med å lykkes, vi ønsker å møte nye mennesker og bli utfordret.

– Hvordan vil du beskrive den typiske kunden?

– Vi jobber mye med B2B og teknologi. Våre kunder har innsett at tradisjonell kommunikasjon og markedsføring ikke gir den gevinsten de ønsker og de innser at de må tenke annerledes og finne mer effektive måter å kommunisere på. Mer for mindre rett og slett.

— Reklame (saken fortsetter under)

– Hvordan hjelper din bedrift den typiske kunden?

– Vi ser på hva de ønsker å oppnå, hva de gjør i dag og så ser vi videre på hvordan vi kan effektivisere kommunikasjonen gjennom enkle grep der man tenker mer langsiktig og jobber smartere med kommunikasjonen.

– Hva liker du å gjøre på fritiden?

– Jeg er en vintermann så det blir så mye ski som mulig. Jeg er veldig glad i fjellet, så om det ikke er snø liker jeg å være på tur. Det blir aldri nok tid til det. Men det blir mye tid med kone og bonusbarn, om det er på fjellet eller ved sjøen. Så blir det også ganske mange timer med det jeg liker å kalle nerding, å lese meg opp på trender og smarte måter å gjøre kommunikasjon på i digitale kanaler.

– Hvilke utfordringer mener du olje- og energibransjen har med tanke på kommunikasjon?

– Dagens lave oljepris er nok mer den nye normalen enn bare en bølgedal. Det siste året har nok vært preget av kutt og nedskjæringer, altså økonomisjefens år. 2016 håper jeg blir kommunikatørens år. Der de som driver med markedskommunikasjon må jobbe mer effektivt med mindre budsjetter. Mer og mer av beslutningsprosessene blir gjort uten at selgeren er involvert og kjøper ønsker mer og mer informasjon digitalt. Denne utfordringen må oljebransjen nå ta inn over seg og innse at konkurransen er tøff og slaget det står på nett hvor det handler om å ha relevant og god informasjon til alle som er involvert i kjøpsprosessen.

– Hvilke muligheter mener du olje- og energibransjen har med tanke på kommunikasjon?

– Mer effektiv bruk av de digitale kanalen. Ikke kjøre «spray and pray» kampanjer der man skyter bredt med hagle og håper at målgruppen ser budskapet, men jobber heller strategisk med å finne ut hvor målgruppen er, finner sin informasjon og jobber direkte inn mot dem gjennom innsikt og gir dem den nytten og verdien de er på jakt etter.

– Er det noe annet du ønsker nevne?

– Vi gleder oss veldig og er veldig glad for å være en del av ECC, vi har mye å lære og å lære bort.

Stikkord:

Annonse
Ads banner