Bilde fra konferanse
Arrangement Chul Christian Aamodt Foto: enerWE

Allerede 50 deltakere på enerWE Communication Conference

Kommentar av Chul Christian Aamodt, Administrerende direktør, enerWE AS.

enerWE Communication Conference (ECC) samler nøkkelpersonene innen kommunikasjon i olje- og energibransjen.

I dag er siste dag for early bird rabatt for ECC 2017, og vi tar oss derfor tid til et kort tilbakeblikk.

ECC 2014 – Fest

Da vi for aller første gang arrangerte ECC i 2014 var det fortsatt fest i oljebransjen. Men så slo noen av lyset.

Når oljeprisen brått falt til rundt US $ 50 per fat mot slutten av 2014, opplevde oljeservicenæringen et enormt press for å kutte kostnadene. Allikevel vokste næringen med 4,3 % dette året. Den positive veksten for norske oljeserviceselskaper i 2014 skyldes kontraktsetterslep og aktive prosjektporteføljer.

Ekspertene diskuterte om vi ville oppleve en V-dal eller U-dal.

Selv om vi i enerWE var helt nye på banen, så klarte vi å sette sammen et konferanseprogram som jeg fortsatt er stolt av, og ECC2014 var på mange måter starten på en digital kanal som etterhvert skulle få godt fotfeste i olje- og energibransjen.

ECC 2015 – Omstilling

I 2015 samlet vi på ny kommunikasjonsbransjen. Nå begynte vi å dele erfaringer fra kommunikasjon i omstillingsfaser. Vi hadde også med oss foredragsholdere som delte erfaringer fra det å miste jobben.

ECC 2016 – Sluttpakker, krisetid og manglende kommunikasjon

I 2016 fikk konferansen et enda tydeligere alvorspreg over seg. Nå stod Statoil på scenen og fortalte om kommunikasjon i forbindelse med sluttpakker, og SAFE delte erfaringer fra åpenhet i krisetid.

ECC 2017 – Kommunikasjon har aldri vært viktigere

I 2017 skal vi samle enda flere nøkkelpersoner innen kommunikasjon for erfaringsdeling og nettverksbygging. Målgruppen for konferansen er toppledere, politikere, kommunikasjonsdirektører, salgs- og markedsdirektører, HR-direktører, HMS-direktører, kommunikasjonsrådgivere og andre som brenner for strategisk kommunikasjon.

Flertallet støtter en oppfatning om at klimaendringene er menneskeskapte. Klimaendringene er en stor trussel for vår felles jordklode.  Kreftene som jobber for å hindre en konsekvensutredning for Lofoten, Vesterålen og Senja blir sterkere. Flere og flere ønsker en raskere overgang fra fossilt til fornybart. Det grønne skiftet har stor støtte i befolkningen.

Samtidig er AS Norge avhengig av arbeidsplassene og inntektene fra oljeindustrien. 38 % av all norsk eksport kommer fra petroleumsvirksomhet, og i 2017 vil rundt 20 % av Statsbudsjettet finansieres av inntekter fra olje- og gass.

I Norge får vi strømmen produsert fra fornybar vannkraft. I andre land får man i hovedsak strøm produsert fra gass, kull og atomkraft.

Oljeprisen har vært i fritt fall, og hverdagen er preget av kostnadskutt, permitteringer og oppsigelser. Samtidig skal bransjen i mange tiår fremover være en viktig del av motoren i norsk økonomi.

Digitale medier har for alvor gjort sitt inntog også i olje- og energibransjen. Flere og flere bedrifter profesjonaliserer markedskommunikasjonen og kombinerer sosiale medier med tradisjonelle kanaler.

Strategisk kommunikasjon i olje- og energibransjen har aldri vært så viktig som akkurat nå.

Vi lever i en hverdag med store utfordringer og enda større muligheter. Kommunikasjon er nøkkelen.

I 2014, 2015 og 2016 samlet enerWE Communication Conference alle de toneangivende aktørene innenfor kommunikasjon i olje- og energibransjen.

Nå er tiden inne for å dele erfaringer på tvers av selskap, organisasjoner og bransjer.

Tidligere år har vi vært rundt 130-140 deltakere. Allerede nå er det 50 deltakere registrert på konferansen som arrangeres den 10. mai, så mye tyder på at bransjen ser på kommunikasjon som enda viktigere enn tidligere.

Stor takk til programkomitéen

Her er årets programkomité;

Myndigheter

  • Olje- og energidepartementet, Jan Magne Bae, Rådgiver i avdeling for klima, industri og teknologi

NHO Bransjeorganisasjoner

  • Energi Norge, Cecilie Lillehagen Welo, Kommunikasjonsrådgiver
  • Norsk Industri, Hans Petter Bøe Rebo, Ass. Director oil & gas technology suppliers
  • Norsk olje og gass, Einar Fannemel, Kommunikasjonsrådgiver

Forskning og utdanning

  • SINTEF Energi, Anne Steenstrup-Duch, Kommunikasjonsdirektør
  • NTNU, Hege J. Tunstad, Senior Communications Advisor

Media og kommunikasjon

  • enerWE, Anders Lie Brenna, Ansvarlig redaktør
  • enerWE, Chul Christian Aamodt, Adm. Dir.

Jeg vil rette en stor takk til programkomitéen for enerWE Communication Conference.

Vi sees på enerWE Communication Conference!

– Chul Christian Aamodt, Administrerende direktør, enerWE.

Det opplyses om at enerWE har inntekter fra enerWE Communication Conference.

Stikkord:

Annonse
Ads banner