5
Arrangement Thomas Søyland Foto: CREOBOX

6 ting du bør unngå på messestand: Lærdommer fra ONS 2016

Kommentar av Thomas Søyland, Creobox AS

ONS 2016 har så langt vært storslått. Åpningsseromonien var helt rå, og mens flere lokale og internasjonale aktører har hatt fine stander, er det likevel desverre alltid noen som failer. Standdesign er en vanskelig nøtt å knekke, og det er mange faktorer å ta stiling til; plassering, budsjett, målgruppe, flyt av mennesker, og at informasjonen skal være engasjerende. Balansen mellom design og funskjonalitet er hårfin. Intensjonene og idéene er som oftest gode, men noen løsninger bommer bare. Sånn er det alltid. Her er 6 ting vi ville unngått fra ONS 2016.

Go away, I´m busy – China Special Metal

5

Når personen som skal motta deg er mer opptatt med å sjekke telefonen enn å se deg i ansiktet, er det som å si: «Nei, vi vil faktisk ikke fortelle deg om hva vi gjør». Skreddersydd kinesisk silkeantrekk blir fort betydningsløst når du er indirekte avvisende. Dette var ikke bare et blinkskudd. Flere av standpersonalet så ned i telefonen over lengre perioder før de inni mellom så opp for å sjekke om noen var interessert. Om det så er business-relaterte e-poster, er det fortsatt ikke bra nok.

Missed opportunites – MRC Energy Piping

6

Fin idé med løftekonkurranse, da vektmåling er relevant mot utstyret og tjenesten de leverer. Dessverre kom de til kort på gjennomføringen. Dårlig plassering, og lite skilt, gjorde at veldig få fikk med seg konkurransen og muligheten til å vinne noe – det var kanskje de som faktisk deltok glad for.

What do these guys do? – Suncor

3

Når design overgår funksjonalitet. Utvilsomt ONS sin fineste solnedgang, men det hjelper lite når ingen skjønner hva du gjør. Hvis du ikke kjenner til aktøren fra før av, så er et generisk budskap, et fint landskapsbilde, og et digert oransje teppe, ikke nok til å formidle noe som helst. På en så internasjonal messe som ONS, er ikke dette lurt, ettersom kjennskapen mellom ulike aktører kan være lav. Det resulterer i mange potensielle dialoger og leads flyr ut vinduet.

Overshooting the mark – Tormin

4

Ved å plassere et utstillingselement midt i inngangen til en bitte liten stand, hindrer man at folk kommer inn. Det gir et rotete inntrykk, og bryter flyten av mennesker som potensielt kunne kommet inn. Når man skal designe en god stand bør man alltid tenke på hvor folk kommer gående fra, blikkfanget på standen, samt åpne og innbydende innganger. Hvordan besøkende vil bevege seg inn i, og videre gjennom standen, er utrolig viktig for å få en effektiv stand, som lar flest mulig komme i kontakt, etterlatt med et positivt inntrykk.

Click bait of stands – Maersk Oil

2

Joe & The Juice. Vanskelig å gå forbi den uten å stikke innom. Og det var det mange som gjorde, men takket være lang kø, og mye trafikk, fikk ikke folk bevege seg rundt og se på standen/informasjon. I stedet forsvant de fort ut igjen så de ikke stod i veien for alle som hadde juice. Jeg var inne og forsynte meg tre ganger, men husket ikke hvem som hadde standen når jeg kom hjem.

Bigger is better – Welltec

1-1

Ser ikke ut til at Welltec har hørt om å bruke white space som designelement. Dess større logo, dess bedre, tenker du? Ikke nødvendigvis. Mange logoer spredd rundt overalt, i tillegg til en diger en over hele hovedveggen, gir et rotete inntrykk, og virker lite gjennomtenkt.

Håper ingen blir fornærmet. Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne – men god markedsføring fortjener ros – og det motsatte fortjener ris. Over den neste uka skal vi kåre de tre beste standene, som traff perfekt i grensesjiktet mellom design og funksjonalitet. Vi vil også vise 360 video av de beste standene på ONS – så om du ikke fikk tatt turen ut selv, kan du se deg rundt i de beste standene. Følg med, og abonner på bloggen, for å få med deg alt som rører seg innen markedsføring og business i Stavanger-regionen fremover.

Mvh.

Thomas Søyland, Creobox AS

Stikkord: